Contact: Frontdesk@hetainieuwssuriname.com

Ministerie ontdekt dat plantjes niet vanzelf groeien – begint grootse “moestuinoperatie”
Een verslaggever die zijn eigen kamerplant verwaarloost, voelt zich aangesproken.

Het Ministerie van Landbouw is druk bezig met een waar tuinieroffensief in de regio Oost. Op allerlei proeftuinen en kwekerijen worden plantenkassen neergezet, groot en klein. Het doel: meer plantjes maken, meer plantjes uitproberen. Alsof het ministerie heeft besloten dat Suriname een gigantische achtertuin moet worden, maar dan met beleid.

Een belangrijk onderdeel is bodemonderzoek. Ja, ze kijken écht naar grond. Want blijkbaar groeien plantjes beter in aarde dan in een kantoorlade. Daarom wordt er gecomposteerd en worden verwaarloosde moestuinen opgeruimd. Dit gebeurt op Kwekerij Tamansari, Kwekerij SLOC en in Tamanredjo. Alsof er een grote lenteschoonmaak is, maar dan voor de aarde.

Composteren – het wondermiddel waar het ministerie nu warm voor loopt. Het is eigenlijk: laten rotten, maar dan gecontroleerd. Met bacteriën, schimmels, wormen en zuurstof. Wat je erin stopt: groente- en fruitresten, bladeren, gras. Wat eruit komt: zwarte, kruimelige, voedzame aarde. Het is alsof je de grond een gezond buffet geeft. En het moet wekelijks gekeerd en vochtig gehouden worden – net als een goede rijst, maar dan voor de bodem.

Met al deze inspanningen hoopt het ministerie te voldoen aan de groeiende vraag naar fruit- en groenteplantjes in Commewijne. Want wie wil er nu niet een eigen mango- of pompoenplant? Het is een duurzame bijdrage aan de voedselzekerheid, oftewel: straks kun je gewoon in je tuin snuffelen in plaats van naar de winkel.

Kortom, LVV is bezig de boel groen te krijgen. Letterlijk. Nu nog hopen dat de plantjes meewerken.